Mainoslinkit blogissani

Valitsen tarkkaan kotimaiset luotettavat yritykset, joiden tuotteita suosittelen. Ostamalla tuotteen mainoslinkkini kautta, saatan saada ostosta pienen komission, eli samalla tuet pienyrittäjää. Kiitos!

MINÄ – VALOKUVAAJA MAARET INARI

Olen Pirkanmaalainen valokuvaaja, 40-vuotias, kolmen lapsen äiti, alunperin Tampereen kaupungista Vesilahdelle maalaistunut, ikuinen luonnonlapsi. Olen koulutukseltani kuva-artesaani valokuvauksen osaamismisalalla. Lisäksi minulla on liiketalouden ja yritysjohtamisen tutkinnot.

Olen toiminut valokuvausalalla yli 20 vuotta. Valokuvaus on ollut osa elämääni oikeastaan aina, olen kasvanut valokuvausta harrastavaa isääni seuraten ja valokuvaaja-tätiäni ihaillen. Hakeuduin töihin valokuvaus studioon jo nuorena lukiolaisena ja 23-vuotiaana vuonna -07 minusta tuli tamperelaisen Valokuvaamo Studio Amandan toinen omistaja. Reilu kymmenen vuotta valokuvaamoyrittäjänä toi minulle monipuoliset taidot paitsi valokuvaamisesta ja yrittäjyydestä, ennenkaikkea erilaisten ihmisten kohtaamisesta eri elämäntilanteissa, luontevasta kuvankäsittelystä, ystävällisestä markkinoinnista ja ongelmanratkaisusta.

Studiotoiminnan loputtua vuonna 2017 siirryin asunto- ja kiinteistökuvausalalle. Olen kuvannut kohde- ja markkinointikuvia kiinteistön- ja vuokranvälittäjille sekä rakennuttajille ja myös drone-ilmakuvaus on tullut tutuksi.

Kotitila Rämsöössä ilmasta kuvattuna talvipäivänä

Kuten monilla muillakin, maailmaa kohdannut pandemia-aika toi uudelleenarviointiin niin työni kuin koko elämäni. Isona vaikuttimena olivat myös kahden nuorimman lapseni syntymät. Vuonna 2021 perheemme teki päätöksen muuttaa Vesilahden maaseudulle, pientilalle metsän keskellä. Ensimmäiset vuodet maalaistumista ovat opettaneet paljon ja muokanneet suunnitelmat uusiksi moneen kertaan. Olemme saaneet kokea sen, mitä haasteita syrjäseudulla eläminen tuo, mutta myös kuinka paljon rikkautta se elämään antaa.

Kotitilan värikästä kesää kännykkäkuvissa

Tällä hetkellä teen valokuvauksia keikkaluonteisesti yksityishenkilöille ja pienyrittäjille. Lisäksi teen graafista materiaalia sekä nettisivuja pienyrityksille ja yhdistyksille. Kotitilan ja -kylän miljöö on hyödynnettävissä valokuvauksissa varsinkin kesäaikaan, mutta matkaan kuvauskalustoineni ympäri Pirkanmaan.

Kotitilallamme mahdollistuu myös harrastuneisuus omavaraistumisen opettelun ja luonnontuotteiden keräilyn ja valmistamisen parissa. Valmistamme mm suosittua Pihkamiehen Perinteistä Tervapihkasalvaa, jota voi ostaa meiltä ja muutamilta jälleenmyyjiltä. Vanhan tavaran keräilyn parissa viihtyvän isännän toimesta tilan nimissä suunnitteilla on Navettakirppis Netissä. Lisäksi tulevaisuuden on tarkoitus tuoda tullessaan monenlaista muutakin toimintaa ja kursseja.

Web-hotelli, hosting-palveluntarjoajan valinta

Web-hosting on palvelu joka mahdollistaa verkkosivustojen ja -sovellusten tallentamisen ja saavutettavuuden internetissä. Se tarjoaa siis fyysisen tilan sivuston tiedostoille ja tietokannoille palvelimen kautta. Hosting -palveluntarjoajat ylläpitävät erikoistuneita palvelimia, jotka ovat jatkuvasti kytkettyinä internetiin. Kun tilaat hosting-palvelun, vuokraat tilaa näiltä palvelimilta tallentaaksesi sivustosi tiedostoja ja dataa olemaan saavutettavissa internetin kautta milloin tahansa. Suomessa yleisin web-hosting tapa on jaettu hosting, jota kutsutaan osuvasti web-hotelliksi. Web-hotellissa useat käyttäjät jakavat saman palvelimen resurssit, jonka vuoksi se on edullisin tapa ostaa tilaa netistä. Koska palveluntarjoajat hoitavat palvelimen ylläpidon, tietoturvan ja päivitykset, se on käyttäjälle myös helppo ja vaivaton tapa ilman suurta teknistä osaamista.

Useimmat Hosting-palveluntarjoajat tarjoavat eri kokoisia paketteja, jotka vaihtelevat laajuudeltaan ja ominaisuuksiltaan. Yleensä paketin hintaan vaikuttavia asioita ovat ainakin:

  • Levytila: kuinka paljon tarvitset tilaa sivustosi tiedostoille, kuten HTML-sivuille, kuville, videoille ja muille mediatiedostoille
  • Liikenne: datan määrä, jonka sivustosi voi siirtää palvelimelta kävijöille kuukaudessa
  • Sähköpostipalvelut: sisältyykö pakettiin mahdollisuus luoda sähköpostiosoitteita omalla verkkotunnuspäätteellä ja hallinnoida niitä verkkotunnuksen kautta
  • Domain: sisältyykö verkkotunnuksen rekisteröinti ja vuosimaksu hintaan, entä tarvitsetko aliverkkotunnuksia
  • Tietokantatuki: jotkut verkkosivustot ja -sovellukset, esim WordPress ja verkkokauppasovellukset vaativat tietokantoja. Tietokantojen hallinta itse vaatii jonkinverran osaamista, mutta useat hosting-palveluntarjoajat tarjoavat tukea tietokantojen hallinnassa
  • Turvallisuus: hosting-palvelut voivat tarjota erilaisia tietoturvatoimia, kuten palomuurit, suojaukset palvelunestohyökkäyksiltä ja SSL-sertifikaatit, jotka auttavat suojaamaan sivustoa ja käyttäjätietoja
  • Tekninen tuki: useimmat hosting-palvelut tarjoavat asiakkailleen teknistä tukea ratkaista ongelmia ja kysymyksiä sivustonsa kanssa.

Mitkä tekijät vaikuttivat omaan valintaani?

  1. Suomalaisuus: halusin ehdottomasti valita suomalaisen yrityksen ja lisäksi suomenkielinen asiakaspalvelu oli merkittävä valintakriteeri. Minusta on myös mukava ajatus että palvelinten laitetilat sijaitsevat Suomessa. Minulle henkilökkohtaisesti se tuo turvallisuuden tuntua.
  2. Asiakastuen laatu: luin kokemuksia hosting-palveluntarjoajien asiakastuesta, sillä apua, mieluiten ystävällistä ja ymmärtäväistä sellaista, on usein saatava nopeasti tässä monimutkaisessa alati kehittyvässä konseptissa.
  3. Suorituskyky: koska sivustollani tulisi luonnollisesti olemaan paljon valokuvia, tarvitsin sivustolta suorituskykyä ja nopeita latausaikoja, jotta katselijat eivät kyllästy ja hylkää sivustoa.

Lisäksi halusin että WordPress -asennukset ja päivitykset hoituvat helposti, etä domain ja sähköpostit sisältyvät hintaan.

Mitä Hosting-palveluntarjoajaa suosittelen?

Minulta kysytään usein, varsinkin kotisivupalvelujen tilauksen yhteydessä, mitä palveluntarjoajaa suosittelen. Tein lopullisen valinnan itse kahden suomalaisen yrityksen – *Zoner ja *Hostaan – välillä. Näistä yrityksistä uskallan suositella kumpaa tahansa, molemmilla toteutuvat tärkeimmät valintakriteerini ja olen kuullut molemmista yrityksistä hyvää palautetta.

Olen sitä mieltä että hinta edellä tässä valinnassa ei kannata mennä. Useimmiten karsittu hinta tarkoittaa myös karsittuja ominaisuuksia. Mutta rehellisyyden nimissä, omien nettisivujeni hostingiin viimeisenä valinnan ratkaisi – kuinka ollakaan – hinta! 😀 Zonerilla oli valintahetkellä erityisen hyvä kampanjatarjous uusille asiakkaille ensimmäiseksi vuodeksi, joten tartuin tarjoukseen. Olen ollut tyytyväinen valintaani. 🙂

*mainosyhteistyöt

KOTISIVUT YRITYKSELLE – mistä lähteä liikkeelle?

Kun nettisivujen perustaminen on ajankohtaista, ihan ensimmäisenä on tietysti mietittävä haluaako:

a) tehdä sivut alusta asti itse ja myös hoitaa päivitykset itse

b) antaa sivujen rakentaminen osaaviin käsiin ja hoitaa jatkossa päivitykset itse vai

c) sysätä koko helahoito ammattilaiselle?

Kaikissa tapauksissa mielestäni ihan ykkösasia on miettiä, mistä haluaa hankkia hosting -palvelun, eli alustan, fyysisen tilan sivustolle, sen tiedostoille ja tietokannalle. Ehkä suosituin tapa hoitaa tämä asia on ostaa web-hotellipalvelu, jolloin yleensä saat samalla kuukausimaksulla palvelintilan, domainin sekä domainisi mukaiset sähköpostit. Palveluntarjoajan valinta voi vaikuttaa hankalalta, mikäli asiat ovat täysin vieraita. Kokosin erilliseen artikkeliin muutamia seikkoja, joihin kiinnittää huomiota valinnassa sekä mitkä tekijät itsellä ratkaisivat valinnan.

Mikäli olet diy-tyyppiä ja päädyt vaihtoehtoon a) eli tehdä sivut itse, ota huomioon ainakin nämä asiat

On olemassa lukuisia erilaisia kotisivutyökalu -sivustoja, joilla voi rakentaa kohtuuhelposti nettisivut itse suoraan verkkoselaimessa, kunhan vain omaat perus IT-taidot. Esimerkkeinä Webnode, Wix, Weebly, SquareSpace… Näistä suurinta osaa pääsee käyttämään ihan ilmaiseksi. Ilmaisversioissa ominaisuudet ovat kuitenkin yleensä hyvin rajalliset eikä niissä saa käyttöön omaa domainia, vaan kuukausimaksut tulevat kuvioihin heti, kun haluat oman yksilöllisen verkkotunnuksen tai vähän enemmän tilaa sivustollesi. Näissä palveluissa olet siis pakotettu ostamaan hostingin samasta paikasta ja yleensä huolehtimaan itse domainin vuosimaksusta. Tarkista myös saatko palvelun kautta käyttöösi sähköposteja domainillesi. Kannattaa myös miettiä, mitä jos et olekaan tyytyväinen valitsemaasi palveluun, esimerkiksi asiakaspalveluun tai tarpeesi kasvavat eikä palveluntarjoaja pysty vastaamaan niihin. Jos haluat vaihtaa palveluntarjoajaa, joudut luultavasti aloittamaan kotisivujen rakentamisen täysin alusta.

Jos päädyt ostamaan web-hotellin hosting-yritykseltä, sinulla on myös käytettävissä useita tapoja rakentaa nettisivut. Useimmat hosting-yritykset tarjoavat paketeissaan kotisivukonetta, joilla saa rakennettua hyvät, mobiiliresponsiiviset perussivut ilman koodiosaamista.

Responsiivisuus on yksi tärkeimmistä asioista ottaa huomioon tämän päivän maailmassa, jossa suurin osa verkkoliikenteestä tapahtuu mobiilissa, lähinnä älypuhelimilla.

Omat verkkosivuni maaretinari.fi olen toteuttanut WordPressillä, joka on maailman suosituin avoimeen lähdekoodiin perustuva verkkosivualusta. Myös WordPress-sivut voi rakentaa ilman koodaustaitoja teemojen ja lisäosien avulla, mutta se vaatii kuitenkin hieman tietoteknistä osaamista ja ymmärrystä alustan logiikasta. WordPress tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet sivuston ulkoasuun ja toimintoihin. WordPress on ilmainen käyttää ja voin melkein väittää että sen kanssa taivaskaan ei ole enää rajana, minkälaiset sivut voit toteuttaa. Toki joihinkin lisäosien pro-versioista maksetaan kehittäjille. Tämä on tuttu ajatusmalli appi-maailmasta.

Jos päätät rakentaa sivuston WordPressillä, helpointa on valita hosting-yritys, joka tarjoaa mahdollisuuden asentaa WordPressin suoraan web-hotellin hallintapaneelista. Tällöin myös varmasti palvelin täyttää tietyt WordPressin tekniset minimivaatimukset. On olemassa myös täysin WordPressin hostaukseen keskittyneitä palveluntarjoajia. Sellaisen valintaa kannattaa harkita, mikäli sivustosta tulee monimutkaisemmat ja liikennemäärä sivustolla tulee olemaan suuri. Lue lisää mietteitäni palveluntarjoajan valinnasta.

Muuta muistettavaa?

Suomen laki edellyttää GDPR (General Data Protection Regulation), eli EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia ilmoituksia ja käyttäjän suostumusta sivuston käyttämiin evästeisiin. Tarkista siis että valitsemasi palveluntarjoaja tarjoaa näitä turvallisuusominaisuuksia. WordPressissä evästebannerit voi toteuttaa lisäosien avulla.

Mieti myös miten hoidat sivuston varmuuskopioinnin ja päivitykset? Miten hakukoneoptimointi toteutuu? Haluatko seurata analytiikkaa? Kuinka paljon tarvitset tilaa, tuleeko sivusto kasvamaan esim blogitekstien myötä? Sisältääkö sivustosi paljon kuvia ja haluatko sinne myös videoita? Tarvitsetko verkkokauppaominaisuuksia? Minkälaisia lisäominaisuuksia, kuten karttoja, lomakkeita, some-integrointeja, jne.. sivustolle haluat. Tarkista että saat tarvitsemasi ominaisuudet toteutumaan valitsemasi palveluntarjoajan kanssa.

Jos tämä alkaa kuulostaa jo monimutkaiselta, suosittelen kääntymään vaihtoehtojen b) tai c) kannalle. Sillä vaikka maksaisit kertamaksun sivuston rakentajalle, voi olla että loppujenlopuksi säästät omien hermojen ja ajan lisäksi myös rahaa. Täytyy muistaa että yrittäjälle myös aika on rahaa!

*mainosyhteistyö

NETTISIVUPALVELUNI YRITYKSILLE

Valokuvaustyön ohella olen vuosien varrella toteuttanut joitakin nettisivuja pienille yrityksille ja yhdistyksille. Lisäksi olen toteuttanut markkinointimateriaaleja, kuten esitteitä, käyntikortteja, some- ja printtimainoksia, joko valmiin aineiston pohjalta tai logosta lähtien suunnitellen. Minulla on tutkinto media-alalta vuodelta 2017 (painotuksena valokuvauksen osaamisala) ja vuodesta 2024 olen keskittynyt sisällöntuotannon osaamiseni päivittämiseen.

Tarjoan nettisivupalveluja sekä graafisen suunnittelun palveluita.

Tässä kolme esimerkkiä erilaisista, eri kokoisista projekteista, joita olen toteuttanut:

fysiogren.fi

Fysio Grénin kanssa lähdettiin liikkeelle logon ja yritysilmeen suunnittelusta yrittäjän toiveiden pohjalta. Nettisivut toteutettiin WordPressillä GeneratePress -teemalla. Fysio Grénille olen yritysilmeen ja kotisivujen lisäksi toteuttanut kuvamateriaalia ja autan yrittäjää myös some-sisällöntuotannossa.

kukkapalveluamanda.fi 

Kukkapalvelu Amandalla oli valmiina logo ja värimaailma, joiden pohjalta sivut rakennettiin. Olen toteuttanut Kukkapalvelulle jonkun verran kuvamateriaalia ja huolehdin sivuston ylläpidosta. 

biotermo.fi

Biotermo Oy:lle toteutin ensin muutaman teollisuuskuvauksen, jonka jälkeen tuli puhe myös kotisivujen tarpeesta. Biotermolla oli valmiina yritysilme sekä hosting-palveluntarjoaja. Sivut toteutettiin palveluntarjoajan kotisivukoneella, jotta yrittäjän on helppo niitä jatkossa ylläpitää itse. 

Lue pohdintojani mistä lähteä liikkeelle nettisivuprojektissa artikkelista Kotisivut yritykselle – mistä lähteä liikkeelle?

Mikäli kaipaat suunnittelu- tai toteutusapua yritysilmeen tai nettisivuprojektisi kanssa, voit laittaa minulle viestiä! WordPress -kotisivuprojektien hinnat alk. 590 € + alv.

Viiden vaatteen vuosi -haaste

Tämä teksti sisältää mainoslinkkejä, jotka on merkitty *-merkillä.

Lähdin vuosi sitten (tammikuussa 2024) mukaan somessa törmäämääni ”Viiden vaatteen vuosi” -haasteeseen, jossa osallistujat pyrkivät ostamaan vain viisi uutta vaatetta vuoden aikana. Tarkoituksena on auttaa pohtimaan ostotottumuksia, vähentää impulssiostoja ja näin olla mukana puuttumassa pikamuodin ongelmiin ja pelastamassa maailmaa vaatejätetteeseen hukkumiselta. Alkuperäisen haasteen ja tarkempaa pohdintaa aiheesta löydät instagramista Aku Varamäen @planetaarinenvaatekaappi -tililtä.

Aku Varamäki on myös yhdessä Sissi Penttilän kanssa kirjoittanut kirjan Planetaarinen vaatekaappi, joka pureutuu vaateteollisuuden ongelmiin ja tarjoaa niihin myös ratkaisuja.

Kustantamo Gummerus: Planetaarinen vaatekaappi
Sissi Penttilä, Aku Varamäki

Miksi viiden vaatteen vuosi -haaste?

Viimevuosina pikamuodin ongelmista ja vaatejätteestä on puhuttu paljon. Toki dokumentteja aiheesta on tehty jo kymmenkunta vuotta takaperin. Siitä huolimatta ongelma paisuu.

En itse ole mikään varsinainen vaateshoppailija tai trendien perässä juoksija. En muutenkaan ostele itselleni mitenkään turhan paljon vaatteita ja kirpparit ovat ennestäänkin tuttuja paikkoja myös vaatehankintoihin. Mutta. Myönnän myös olleeni usein se, joka tärkeän tilaisuuden lähestyessä, ”mulla-ei-oo-mitään-päällepantavaa” -tilanteessa sortuu pikamuotiin, edullinen hinta edellä. Ja sitten harmittelee kun vaate on muutaman pesun jälkeen käyttö- ja kierrätyskelvoton…

Mulle haasteessa oli kyse siitä että panostaisin vaatehankinnoissa laatuun. Voin helposti vähentää kulutustani entisestään, kun löydän vaatteita, jotka kestävät käyttöä ja pesua. Loppujenlopuksi säästän sillä myös omia rahojani. Koska peräänkuulutan itse aina kotimaisten yrittäjien tukemista, oli tämä yksi pointti jota halusin tuoda myös omiin vaatehankintoihini. Halusin myös ottaa tutkimuksen alle kulutustottumukseni yleisesti, antaa asialle ajatusta ympäristön ja eettisyyden näkökulmasta. Halusin myös tehdä pienen osani tietoisuuden lisäämisessä ja siksi kirjoittaa aiheesta @babywearingdays instatililläni ja täällä blogissa. Antaakseni haasteelle ja asialle näkyvyttä edes omissa pienissä piireissäni, ehkä myös innostaa jonkun kaverin mukaan. 

Kuinka haaste sujui vuonna 2024?

Noh, haaste oli mulle helppo. Olen hurahtajatyyppiä, eli jos lähden johonkin mukaan, teen sen yleensä jopa vähän överisti. Vuonna 2024 ostin uutena itselleni lämpimän villapipon, Merrelin talvikengät (alehintaan!) ja lisäksi ostimme tyttären kanssa PMMP:n fanipaidat Olympiastadionkeikalta elokuussa. Alusvaatteita ei tässä haasteessa laskettu, mutta halusin vuoden lopulla palkita itseäni hyvin suoritetusta haasteesta panostamalla kerrankin laatuun niissäkin. Investoin siis ihanaan merinovillaiseen Anitan Panalp Wool -urheilutoppiin ja laadukkaisiin 100% suomalaisella työllä valmistettuihin sukkiin paikalliselta tehtaalta *Sukkamestareilta. Niiden lisäksi ostin kirpparilta ulkoiluhousut joissa oli vielä laput kiinni, joten ne voi ehkä laskea uudeksi, mutta jokatapauksessa pysyin viiden vaatteen tavoitteessa ja vaatehankinnat niin uutena kuin käytettyinä olivat enemmän harkittuja ja tarpeeseen. Lisäksi rohkaistun etsimään käytettynä sellaisia asioita, jotka ehkä ilman haastetta olisin helposti hakenut uutena, kuten kerraston.

Haasteen ansiosta aloin tutkiskella myös omaa liiketoimintaani ja päädyin viemään sitä osaltaan kestävämpään suuntaan etsimällä tekstiilikuvatuotteiden (t-paidat, kassit, meikkipussit jne omasta kuvasta) valmistajan joka ottaa toiminnassaan huomioon ekologisuutta, muovittomuutta, hiilijalanjäljen minimointia sekä eettistä liiketoimintaa. Kirjoittelinkin tästä jo aiemmin Valokuvaajan blogissa.

Kestävyysmietteiden myötä tuli myös idea, että etsisin varastooni käytettyjä kehyksiä valokuville. Voisin jopa korjata ja entisöidä huonompikuntoisia. Mitä mieltä olet, ostaisitko perhekuvasi kehystettynä kierrätettyyn kehykseen? 

Entäpä vuosi 2025?

Jatkan ehdottomasti mukana myös vuonna 2025. Olen löytänyt huippujuttuja haasteen tueksi. Ja keksinyt omia pieniä lisämausteita.. Told you – olen hurahtaja.. 😉

*mainosyhteistyö

Maailman hukkuessa tavaraan *Arkivé Atelier tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden vaatteiden ja kodin tavaroiden käyttöiän maksimoimiseen.

Ainoastaan EU:ssa syntyy yhä 12 miljoonaa tonnia tekstiilijätettä vuosittain, suurin osa käyttämiämme vaatteita. Vain viidennes määrästä kierrätetään.

Arkivé Atelierien verkkokauppa sekä huoltotuotteet ja -konseptit ovat arjen muutoksentekijöitä, jotka auttavat ratkaisemaan valtavaa globaalia ongelmaa.

Aivan huippujuttu vai mitä?! Älä heitä pois vaan Huolla!

Uusi vuosi käyntiin metsässä leikkien ja keräillen

Artikkeli sisältää mainoslinkkejä, jotka on merkitty *-merkillä.

Vuoden ensimmäinen metsäretki tehtiin lasten kanssa heti uudenvuodenpäivänä lähimetsässä. Heti tontin rajan tuntumassa, naapurin puolen vanhassa kuusimetsässä olivat syysmyrskyt kaataneet isoja kuusia lasten iloksi, louhikkoisen maaston ollessa jo ennestäänkin mitä parhain kiipeily- ja piiloleikeille. Täällä ajan ja ylimääräisen energian saa lomapäivänä kulumaan loistavasti.

Eväitä söimme oman metsälammen rannalla katoksessa. Eväiden syönti on lasten mielestä retkissä parasta ja eväitä lupaamalla saa vähän vastahakoisetkin pikkuretkeilijät innostumaan. Meidän viisivuotias tosin on sen verran malttamaton evästelijä, että retket on yleensä aloitettava eväiden syömisellä ja sitten vasta pääsee keskittymään muuhun. Ellei sitten päätä kuunnella jatkuvaa minuutin välein toistuvaa ”koskasyödääneväitä” -kyselyä…

Leikkien lomassa huomasin kaatuneessa kuusessa kääpiä. Nappasin kuvaa ja videota tarkistaakseni vielä kotona lajia sekä jokaisenoikeuksia, koska oltiin naapurin metsän puolella. Jokaisenoikeuksista kääpien kohdalla varmassa muistissa oli vain pakurikääpä, jota ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa, ja joka ei itseasiassa ole kääpä laisinkaan.

Aivan kuin arvelinkin, tätä kuusta olivat lahottamassa kantokäävät, joiden kerääminen kuuluu jokaisenoikeuksiin, kuten muidenkin sienten, kunhan kerääminen ei vahingoita kasvualustaa. Koska tämä kaveri oli jo juuret pystyssä pötköllään, vihreät varistaneena, totesin että vahinkoa ei tulisi ja kävin seuraavana päivänä keräämässä muutamat kantokäävät talteen.

Käävät sai kopsuteltua irti helposti puukon kannalla. Nämä olivat ilmeisen tuoreita kääpiä, joten ne oli myös helppo kotona sulettuaan pilkkoa siivuiksi ja paloiksi terävällä puukolla.

Kantokääpä on voimakas antioksidantti ja se voi vahvistaa immuniteettia, auttaa poistamaan tulehdusta ja tukea ruuansulatusta. Kantokääpä sisältää luonnollisia steroideja, triterpeenejä, rasvahappoja ja antihistamiinia.

Kantokääpää voi käyttää uuttamalla veteen, kuivattamalla ja jauhamalla mausteeksi tai vesi-alkoholi tuplauutoksena, joka myös säilyy hyvin.

Kantokääpää voi käyttää myös esim kasvivärjäykseen, sillä saa kuulemma aikaan sinapinkeltaista tai lämpimänruskeaa sävyä. Itse en ole ainakaan vielä käsitöiden ja kasvivärjäyksen pariin eksynyt, joten enempää en tästä osaa kertoa.

Flunssajuoma kantokäävästä

Meillä oltiin joulun pyhät melko tiukassa lenssussa, josta jäi roikkumaan limaista yskää ja nenän vuotamista. Itse meinaan taltuttaa loputkin tästä pöpöstä kantokääpä-inkivääri-kuusenkerkkäjuomalla. Resepti alla, ota kokeiluun ja kerro kuinka toimi?!

1. Valmista kantokääpävesiuute keittämällä tuoreita tai kuivattuja käävän palasia hiljalleen kiehuvassa vedessä noin 2 tuntia. Esimerkiksi viiden senttimetrin kokoinen kääpä pilkottuna noin litraan vettä.

2. Lisää viimeiseksi puoleksi tunniksi uutokseen tuoreen inkiväärin palasia ja muutama kuusenkerkkä. Kerkkiä olen itse kerännyt keväällä oman pihan kuusista pakkaseen.

3. Siivilöi keitos astiaan, mistä voit laimentaa keitetyllä vedellä uutosta juomaksi kuppiin. Oman maun mukaan – minulle sopiva suhde on 1/5 uutosta ja keitettyä vettä . Jos et käytä kaikkea juomaa heti, säilytä sitä jääkapissa. Juoman voit vielä makeuttaa hunajalla tai kuusenkerkkäsiirapilla.

Jos sinun kävi kuten minun, etkä jaksanut valmistaa kerkkäsiirappeja itse viime keväänä, niin *Hyvikseltä saa loistavat makeutustuotteet valkoisen sokerin tilalle. Tsekkaappa vaikka tää *Metsä/Skogenin Kuusenkerkkä & Hunaja ja upgreidaa flunssajuoma ihan nextille levelille.